Tuesday, November 17, 2009

ויתרוצצו הבנים בקרבה

Rashi comments that when Rivka passed a Beis Medrash Yaakov tried to get out and when she passed a house of Avoda Zara Esav tried to get out.

That obvious question is was Esav a Rasha already in the womb? What choice did he have there? Did he even have a Yetzer Hara before he was born? The same goes for Yaakov. Chazal state that a person's yetzer tov doesn't enter them until the age of 13, if so, what drove Yaakov to the Beis Medrash?

The Maharal gives a very perplexing and difficult answer. He says that Esav was not propelled by the Yetzer Hara to go to the house of Avoda Zara rather that was simply his nature. The same with Yaakov and the Beis Medrash. Esav's innate nature was drawn to tumah and Yaakov's was drawn to kedusha.

This Maharal seems to contradict a fundamental principle of Judaism that every person has free will and can choose to be a Tzadik or a Rasha. If Esav's innate nature in the womb was to worship Avoda Zara how can he blamed for his actions, likewise if Yaakov's innate nature was for kedusha why should he be rewarded for that?

8 comments:

Chaim B. said...

I don't understand your question. The inclination to do wrong does not take away from one's ability to overcome that urge; punishment is deserved for failing to do so. Likewise, having an inclination to do good is no guarantee of good behavior, and the actual accomplishment deserves reward.

Of course someone with an inclination for wrong who manages to do good deserves far greater reward than someone who has an inclination for good and does good. This explains Yitzchak's love for Eisav and the hava amina to bless him.

bluke said...

The Maharal said that it was not choice but just his nature.
He said this because there is no yetzer hara before a person is born and there is no yetzer tov before 13.

pc said...

As Chaim B. said, see BB 16a:
בקש איוב לפטור את כל העולם כולו מן הדין אמר לפניו רבונו של עולם בראת שור פרסותיו סדוקות בראת חמור פרסותיו קלוטות בראת גן עדן בראת גיהנם בראת צדיקים בראת רשעים מי מעכב על ידך

The answer is:
ברא הקדוש ברוך הוא יצר הרע ברא לו תורה תבלין

That means really Iyov is right, people's predispositions are to be kosher or non-kosher, the only answer is:
ברא הקדוש ברוך הוא יצר הרע ברא לו תורה תבלין

pc :-)

bluke said...

That is not how I understood that Gemara. I also looked in the שפתי החיים and he also doesn't agree with you. He says pshat as follows. Iyov is saying that every person is born with a different set of traits and those traits make him either a צדיק or a Rasha. The answer to Iyov is yes, everyone has different traits, but everyone has the ability to use them for good or for bad.

bluke said...

Take a look at the Rambam in Hilchos Teshuva (5:1-3). The Rambam states clearly and unequivocally that there are no predispositions.

רשות כל אדם נתונה לו: אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק, הרשות בידו; ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע, הרשות בידו. הוא שכתוב בתורה "הן האדם היה כאחד ממנו, לדעת, טוב ורע" (בראשית ג,כב)--כלומר הן מין זה של אדם היה אחד בעולם, ואין לו מין שני דומה לו בזה העניין, שיהא הוא מעצמו בדעתו ובמחשבתו יודע הטוב והרע ועושה כל מה שהוא חפץ, ואין לו מי שיעכב על ידו מלעשות הטוב או הרע. וכיון שכן הוא, "פן ישלח ידו" (שם).

ב אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טיפשי האומות ורוב גולמי בני ישראל, שהקדוש ברוך הוא גוזר על האדם מתחילת ברייתו להיות צדיק או רשע. אין הדבר כן, אלא כל אדם ואדם ראוי להיות צדיק כמשה רבנו או רשע כירובעם, או חכם או סכל, או רחמן או אכזרי, או כיליי או שוע; וכן שאר כל הדעות.

ג ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו, ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאיזה דרך שירצה. הוא שירמיהו אומר "מפי עליון לא תצא, הרעות והטוב" (איכה ג,לח)--כלומר אין הבורא גוזר על האדם לא להיות טוב, ולא להיות רע.

Chaim B. said...

No kashe from the Rambam -- who told the person to give into the netiya for avodah zarah rather than work to overcome it (just like working to overcome any temptation or bad habit)? A netiya does not rob a person of free choice.

pc said...

I think you are right that generally there is a machlokes the ramabam the mekubalim if a person is born with specific midos / netiyos.

The Rambam is not poshut because the Rambam himself says that benei yisroel are רחמנים בישנים גומלי חסדים and if someone does not have these midos his yichus is suspect.

The Melo Ha'omer at the start of Toldos discusses Esav's mazal to kill and be killed and how he could have been mesaken this through the avodah (shechitas korbonos) and milah (letting his own blood) respectively.

pc :-)

pc said...

Just found an interesting Chinuch which seems to be not concerned about the bechirah issue:

ספר החינוך מצוה תכה
ואין לשאול כלל למה נבראו האומות הרעות אלו אחר שסופן ליאבד לגמרי מן העולם, כי כבר ידענו שרשות נתונה בידו של אדם להיות טוב או רע, ושלא יכריח השם את האדם על אחד מהן. ואחר שכן נאמר כי שבעה עממים אלו קלקלו מעשיהם והרשיעו עד שנתחייבו כולם אבדון ומות, ובתחילת הבריאה היו ראויין גם לטובה, ואל הטעם הזה נסמוך מצות כליון עמלק שבסדר כי תצא בסוף מצות עשה שבסדר [מצוה תר"ד].

ואם נחפוץ נאמר עוד, כי אפשר שהיה להם בזמן מן הזמנים שעת הכושר, ומפני אותה השעה זכו להבראות. או אולי נאמר שיצא מבין כולם אדם אחד הגון ובשבילו זכו כולן להבראות, וכענין שמצינו חכם אחד שאמרו זכרונם לברכה [ע"ז י' ע"ב] שהיה מבני בניו של עמלק והוא אנטונינוס. ואין מן הנמנע אצל הבורא לבראות כמה בני אדם בשביל אחד, כי הוא ברוך הוא לא יראה עמל בכל אשר יחפוץ עשוהו כי בהנחת חפצו יעשה כל אשר חפץ. והוא ברוך הוא המבין את כל מעשינו, ויודע מה צורך לאחרים אל האחד המיוחד כי יבראו כולם בשבילו. [או נאמר שנבראו כדי שיקחו מהם מוסר בני העולם, או כדי שיבנו ערים ויטעו גנות וכרמים לישראל].