Wednesday, January 11, 2012

The Posek Hador is disconnected from the Dor

This is the headline of an article in todays YNet (in Hebrew).

Basically the article says that many in the Charedi world believe that R' Elyashiv doesn't really know what is going on in the outside world and that access to him is tightly controlled. The last letter that was published in his name was basically no, (see R' Elyashiv's No's - No to Nachal Charedi, No to Charedi colleges, No to Charedi job programs), no to Nachal Charedi, no to Charedi colleges, no to Charedi job programs with complete disregard to the desperate poverty in the Charedi street. In fact, things have gotten so bad that some people took his last letters to a graphologist to see if the signatures were real (see גרפולוג: חתימתו של הרב אלישיב זויפה).

Here is one quote from the article:

במכתבו האחרון של הרב אלישיב, שזכה למעמד איקוני למרות הספקות הכבדים באמינותו - נשמעה בעיקר המילה "לא": לא לכל אמצעי שיעזור לאנשים מהמגזר להתפרנס בכבוד. וכשיש אלפי ילדים שרעבים ללחם, במובן הכי פשוט וישיר של המושג - יש משהו בלתי נתפס בהתעלמות הבוטה מהמצוקות שמשדר השטח. היא לא אנושית ובטח שלא יהודית, והיא מצביעה על כך שלא באמת ברור לו, לרב אלישיב, מצבו האמיתי של צאן מרעית

במסכת ברכות בתלמוד (דף כ"ח), מתוארת סיטואציה של מחלוקת בין שני רבנים. באקט של פיוס מגיע המנהיג

מביניהם ל"סולחה" אצל חברו, ומוצא את קירות ביתו שחורים - כיאה לייצרן פחמים בזוי. הרב-האורח הפטיר בתמיהה למארחו, כי לא ידע שזה מצבו. השיב לו בעל הבית: "אוי לו לדור שאתה פרנסו, שאי אתה יודע בצערן של תלמידי חכמים".

רב מתבקש להיות מעורב חברתית. הוא נדרש לאינטימיות עם הבריות - מתוקף תפקידו. לי לפחות (אוח, הגירודים האלה), לא ברור האם כבוד הרב אלישיב באמת נכנס לעומקם של אותם "בתים מושחרים"; האם פתח מקררים ריקים, לפני שהכריז את מה שהכריז קבל עם ועיתון - או שאין הוא יודע בצערם של תלמידי חכמים, או של יהודים בכלל. אני מאמינה יותר באפשרות השנייה. לצערי, אפילו חותמת עליה.

2 comments:

Moshe said...

If I recall correctly, Rambam disallows a זקן מופלג from serving on the Sanhedrin, as he has forgotten צער גידול בנים.

This is unfortunately what seems to have happened.

Moshe said...

הלכות סנהדרין פרק ב הלכה ג
אין מעמידין בכל סנהדרין לא זקן מופלג בשנים ולא סריס, מפני שיש בהן אכזרייות