Since the destruction of the Beis Hamikdash the idea of bringing the Korban Pesach has come up at various times. It came up during the times of the בעלי התוספות and came up again in the 1800's when Jews started to come back to Israel. This series of posts will explore some of the halachic issues involved.
א"ר יהושע שמעתי שמקריבין אע"פ שאין בית אוכלין קדשי קדשים אע"פ שאין קלעים קדשים קלים ומעשר שני אע"פ שאין חומה מפני שקדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא
This opinion of R' Yehoshua is a מחלוקת Amoraim ר'יוחנן and ריש לקיש in Zevachim 107b as well (עיי"ש). The Rambam (בית הבחירה 6:14,15) paskens like ר יהושע that we can bring korbanos nowadays because קדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא. Here is the לשון of the Rambam:
במה נתקדשה בקדושה ראשונה שקדשה שלמה שהוא קידש העזרה וירושלים לשעתן וקידשן לעתיד לבא לפיכך מקריבין הקרבנות כולן אע"פ שאין שם בית בנוי. ואוכלין קדשי קדשים בכל העזרה אע"פ שהיא חריבה ואינה מוקפת במחיצה ואוכלין קדשים קלים ומעשר שני בכל ירושלים אף על פי שאין שם חומות שהקדושה ראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד לבא
The ראב"ד there argues and seems to hold that the מקום המקדש has no קדושה nowadays וז"ל:
א"א סברת עצמו היא זו ולא ידעתי מאין לו ובכמה מקומות במשנה אם אין מקדש ירקב ובגמ' אמרו דנפול מחיצות אלמא למ"ד קדושה ראשונה לא קדשה לעתיד לבא לא חלק בין מקדש לירושלים לשאר א"י ולא עוד אלא שאני אומר שאפילו לרבי יוסי דאמר קדושה שנייה קדשה לעתיד לבא לא אמר אלא לשאר א"י אבל לירושלים ולמקדש לא אמר לפי שהיה יודע עזרא שהמקדש וירושלים עתידים להשתנות ולהתקדש קידוש אחר עולמי בכבוד י"י לעולם כך נגלה לי מסוד ה' ליראיו לפיכך הנכנס עתה שם אין בו כרת
According to the Rambam we can bring Korbanos nowadays because מקריבים אע"פ שאין בית. However, R' Tzvi Hirsch Kalisher (in his sefer דרישת ציון) brings up the question what about according to the Raavad? After all, he holds there is no קדושה and therefore cannot say מקריבים אע"פ שאין בית? He suggested the following. According to the ראב"ד since the מקום המקדש has no קדושה therefore there is no איסור במות. Based on that, we should build a מזבח on the מקום המקדש and it will be good ממ"נ. If we pasken like the Rambam then it is the מזבח of the Beis Hamikdash and if we pasken like the ראב"ד it is just a במה.
However, it is not so simple. Many Rishonim hold that there is no היתר במות nowadays even if the מקום המקדש has no קדושה. The Mishna in Megila (10a) states:
אין בין שילה לירושלים אלא שבשילה אוכלין קדשים קלים ומעשר שני בכל הרואה ובירושלים לפנים מן החומה וכאן וכאן קדשי קדשים נאכלין לפנים מן הקלעים קדושת שילה יש אחריה היתר וקדושת ירושלים אין אחריה היתר
The Gemara there quotes R' Yitzchak as saying that you can be מקריב on a במה nowadays because the מקום המקדש has no קדושה. The Gemara then quotes this Mishna plus a Mishna in Zevachim which prohibit במות and the Gemara says therefore R' Yitzchak retracted. Then the Gemara brings a מחלוקת תנאים whether the מקום המקדש has קדושה or not. Tosafos there is bothered by the whole מהלך of the Gemara, if it is a מחלוקת תנאים whether the מקום המקדש has קדושה or not why did R' Yitzchak back out? Therefore Tosafos says that R' Yitzchak understood from the Mishnayos that the היתר במות is not תלוי on the question of whether the מקום המקדש has קדושה or not but rather is an independent din וז"ל:
לכך נראה להר"ר חיים דכ"ע מודו דמשבאו לירושלים נאסרו הבמות ושוב לא היה להן היתר והני תנאי בהא פליגי דמאן דאמר לא קדשה סבר דאף במקומו של מזבח אין יכולין להקריב עכשיו ומאן דאמר קדשה סבר דבמקום מזבח מותר להקריב אבל לא בבמה
Therefore if you hold that the מקום המקדש has no קדושה you can not be מקריב any korbanos nowadays. Many rishonim quote this question and answer of Tosafos and the consensus seems to be that the היתר במות is not תלוי on the question of whether the מקום המקדש has קדושה or not but rather is an independent din.
Based on the above the only way we can bring קרבנות nowadays is if we pasken like the Rambam. How do we pasken? The Mishna Berura in סימן תקס"א makes the following statement.
בית המקדש. והנכנס עתה למקום המקדש חייב כרת שכולנו טמאי מתים וקדושה הראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד לבוא [מ״א] ועיין בליקוטי הלכות זבחים בפרק המעלה
In the ליקוטי הלכות he explains that based on all of the rules of psak we should pasken that the מקום המקדש has קדושה as in a dispute between R' Yehoshua and R Eliezer we pasken like R' Yehoshua and in a dispute beween R' Yochanan and Resh Lakish we pasken like R' Yochanan who both held that the מקום המקדש has קדושה. He also points out that the overwhelming majority of the Rishonim hold this way (Rambam, Semag, Tur, etc.) and the ראב"ד seems to be a דעת יחיד.
Therefore the bottom line is that we can bring Korbanos nowadays based on the Rambam that מקריבים אע"פ שאין בית.
Part 2 is here
Part 3 is here
I. Can we bring Korbanos nowadays?
The Gemara in a number of places (Megilla 10a, Zevachim 107b) brings down the opinion of ר' יהושע that we can bring korbanos nowadays because the מקום המקדש still has kedusha וז"ל (Megila):א"ר יהושע שמעתי שמקריבין אע"פ שאין בית אוכלין קדשי קדשים אע"פ שאין קלעים קדשים קלים ומעשר שני אע"פ שאין חומה מפני שקדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא
This opinion of R' Yehoshua is a מחלוקת Amoraim ר'יוחנן and ריש לקיש in Zevachim 107b as well (עיי"ש). The Rambam (בית הבחירה 6:14,15) paskens like ר יהושע that we can bring korbanos nowadays because קדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא. Here is the לשון of the Rambam:
במה נתקדשה בקדושה ראשונה שקדשה שלמה שהוא קידש העזרה וירושלים לשעתן וקידשן לעתיד לבא לפיכך מקריבין הקרבנות כולן אע"פ שאין שם בית בנוי. ואוכלין קדשי קדשים בכל העזרה אע"פ שהיא חריבה ואינה מוקפת במחיצה ואוכלין קדשים קלים ומעשר שני בכל ירושלים אף על פי שאין שם חומות שהקדושה ראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד לבא
The ראב"ד there argues and seems to hold that the מקום המקדש has no קדושה nowadays וז"ל:
א"א סברת עצמו היא זו ולא ידעתי מאין לו ובכמה מקומות במשנה אם אין מקדש ירקב ובגמ' אמרו דנפול מחיצות אלמא למ"ד קדושה ראשונה לא קדשה לעתיד לבא לא חלק בין מקדש לירושלים לשאר א"י ולא עוד אלא שאני אומר שאפילו לרבי יוסי דאמר קדושה שנייה קדשה לעתיד לבא לא אמר אלא לשאר א"י אבל לירושלים ולמקדש לא אמר לפי שהיה יודע עזרא שהמקדש וירושלים עתידים להשתנות ולהתקדש קידוש אחר עולמי בכבוד י"י לעולם כך נגלה לי מסוד ה' ליראיו לפיכך הנכנס עתה שם אין בו כרת
According to the Rambam we can bring Korbanos nowadays because מקריבים אע"פ שאין בית. However, R' Tzvi Hirsch Kalisher (in his sefer דרישת ציון) brings up the question what about according to the Raavad? After all, he holds there is no קדושה and therefore cannot say מקריבים אע"פ שאין בית? He suggested the following. According to the ראב"ד since the מקום המקדש has no קדושה therefore there is no איסור במות. Based on that, we should build a מזבח on the מקום המקדש and it will be good ממ"נ. If we pasken like the Rambam then it is the מזבח of the Beis Hamikdash and if we pasken like the ראב"ד it is just a במה.
However, it is not so simple. Many Rishonim hold that there is no היתר במות nowadays even if the מקום המקדש has no קדושה. The Mishna in Megila (10a) states:
אין בין שילה לירושלים אלא שבשילה אוכלין קדשים קלים ומעשר שני בכל הרואה ובירושלים לפנים מן החומה וכאן וכאן קדשי קדשים נאכלין לפנים מן הקלעים קדושת שילה יש אחריה היתר וקדושת ירושלים אין אחריה היתר
The Gemara there quotes R' Yitzchak as saying that you can be מקריב on a במה nowadays because the מקום המקדש has no קדושה. The Gemara then quotes this Mishna plus a Mishna in Zevachim which prohibit במות and the Gemara says therefore R' Yitzchak retracted. Then the Gemara brings a מחלוקת תנאים whether the מקום המקדש has קדושה or not. Tosafos there is bothered by the whole מהלך of the Gemara, if it is a מחלוקת תנאים whether the מקום המקדש has קדושה or not why did R' Yitzchak back out? Therefore Tosafos says that R' Yitzchak understood from the Mishnayos that the היתר במות is not תלוי on the question of whether the מקום המקדש has קדושה or not but rather is an independent din וז"ל:
לכך נראה להר"ר חיים דכ"ע מודו דמשבאו לירושלים נאסרו הבמות ושוב לא היה להן היתר והני תנאי בהא פליגי דמאן דאמר לא קדשה סבר דאף במקומו של מזבח אין יכולין להקריב עכשיו ומאן דאמר קדשה סבר דבמקום מזבח מותר להקריב אבל לא בבמה
Therefore if you hold that the מקום המקדש has no קדושה you can not be מקריב any korbanos nowadays. Many rishonim quote this question and answer of Tosafos and the consensus seems to be that the היתר במות is not תלוי on the question of whether the מקום המקדש has קדושה or not but rather is an independent din.
Based on the above the only way we can bring קרבנות nowadays is if we pasken like the Rambam. How do we pasken? The Mishna Berura in סימן תקס"א makes the following statement.
בית המקדש. והנכנס עתה למקום המקדש חייב כרת שכולנו טמאי מתים וקדושה הראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד לבוא [מ״א] ועיין בליקוטי הלכות זבחים בפרק המעלה
In the ליקוטי הלכות he explains that based on all of the rules of psak we should pasken that the מקום המקדש has קדושה as in a dispute between R' Yehoshua and R Eliezer we pasken like R' Yehoshua and in a dispute beween R' Yochanan and Resh Lakish we pasken like R' Yochanan who both held that the מקום המקדש has קדושה. He also points out that the overwhelming majority of the Rishonim hold this way (Rambam, Semag, Tur, etc.) and the ראב"ד seems to be a דעת יחיד.
Therefore the bottom line is that we can bring Korbanos nowadays based on the Rambam that מקריבים אע"פ שאין בית.
Part 2 is here
Part 3 is here
No comments:
Post a Comment